عوارض پی آر پی مو در زنان و مردان

عوارض روش PRP

عوارض پی آر پی مو در زنان و مردان

پی آر پی مو روشی موثر برای تقویت موها است که در کاهش ریزش مو موثر بوده و می تواند به رویش مجدد موها کمک کند. این تکنولوژی هم برای زنان و هم برای مردان کارایی دارد و چنانچه به موقع از آن استفاده شود، نیاز افراد به کاشت مو از طریق جراحی را برطرف می کند. گرچه این روش جز روش های ایمن است ولی امکان بروز عوارض خاصی وجود دارد، در اینجا عوارض پی آر پی مو که ممکن است در موارد کمی اتفاق بیفتد بیان شده است.

عوارض پی آر پی مو

پی آر پی ماده ای است که از خون فرد بیمار گرفته می شود بنابراین معمولا بدن به آن حساسیت نشان نمی دهد. روش های درمانی تزریق پی آر پی از سال ۱۹۸۰ میلادی برای بیماری های مختلفی مورد استفاده قرار گرفته و اثرات جانبی جدی در مورد آن گزارش نشده اما برخی عوارض نادر در مورد استفاده از پی آر پی دیده شده است. خطرات جزئی در مورد آسیب به رگ های خونی یا رشته های عصبی و یا حتی ایجاد عفونت  از جمله عوارض پی آر پی مو هستند که ممکن است در اثر تزریق رخ دهند. همچنین در برخی از نقاطی که تزریق صورت می گیرد، احتمال بروز کلسیفیکاسیون یا اسکار وجود دارد. برخی از بیماران هم  سردرد جزئی را پس از تزریق تجربه  می کنند. درد ، قرمزی و تورم و خونریزی در محل تزریق نیز از دیگر عوارض این روش هستند.

همان گونه که در بالا گفته شد عوارض پی آر پی کم هستند و معمولا خطر چندانی برای سلامتی فرد ایجاد نمی کنند. اما استفاده از مواد بی حسی و بی هوشی توسط پزشک در این روش درمانی ممکن است باعث واکنش های خاصی در بدن برخی افراد شود، بنابراین بهتر است بیمار از قبل پزشک را در مورد حساسیت های دارویی خود آگاه کند.

سرطان و تومور از عوارض پی آر پی مو نیستند

تزریق پی آر پی در پوست سر موجب ابتلا به سرطان یا تومور در ناحیه تزریق نمی شود؛ زیرا ماده ای که در درمان فرد از آن استفاده می شود، پلاسمایی است که از خون فرد گرفته شده و هیچ گونه جهش یا تغییر سلولی در آن رخ نداده بلکه فقط میزان غلظت پلاکت ها در آن بیشتر شده است.

کسانی که نباید پی آر پی مو انجام دهند

کسانی که سابقه ی مصرف الکل یا داروهای خاص یا مصرف سیگار بالا دارند، نمی توانند این کار را انجام دهند. همچنین کسانی که مبتلا به بیماری هایی از قبیل سپسیس، سرطان، اختلال پلاکت خون، عفونت های حاد یا مزمن، بیماری های مزمن پوستی و …  هستند ممکن است بنا به تشخیص پزشک برای پی آر پی مناسب نباشند.

منبع: کلینیک تخصصی تقویت مو و ابرو نگین ایران نوین